Krémová brokolicová polévka

18. října 2008 v 8:50 |  Recepty
Potřebujeme:

1 brokolici
4 brambory
1 cibuli
2 trojuhelníčky taveného sýru
sůl
olej
několik krajíčků toastového chleba

Na trošce oleje osmahneme cibulku, přidáme brambory nakrájené na kostičky, zalejeme vodou, osolíme a necháme vařit.
Brokolici rozebereme na růžičky a propláchneme horkou vodou.
Až jsou brambory měkké přidáme brokolici a vaříme ještě asi 5 minut.

Vyjmeme pár růžiček brokolice a zbytek přelejeme do mixeru, přidáme sýr a rozmixujeme dohladka.
Vše dáme zpět do kastrolku a podáváme s krutonky připravenými z toastového chleba , který nakrájíme na kostičky, pokapeme olejem, osolíme a krátce opečeme v troubě, nebo na pánvi.


Dobrou chuť :)




Brokolice jako zdroj látek podporující naše zdraví


Brokolice (stejně jako např. květák či zelí) je známá především pro svůj proti-rakovinový účinek, kdy zabraňuje vzniku rakoviny, protože zabraňuje karcinogenním látkám v ničení DNA.
Brokolice jako prevence rakoviny je jistě nejzásadnější důvod, proč bychom ji měli zařadit do svého jídelníčku, ale není to určitě důvod jediný. Byly například dokázány i její baktericidní a fungicidní účinky. Ničí i bakterii Helicobacter pylori, o které se tvrdí, že je zodpovědná za vředové onemocnění žaludku. Svým obsahem účinných látek dokonce působí silně proti-skleroticky a mimo jiné je vhodná i pro diabetiky.

Brokolice jako zásobárna vitaminů a minerálních látek

Brokolice je ceněna právě pro svůj vysoký obsah vitaminů, minerálních látek ale také vlákniny.

Z vitaminů

V brokolici je obsažen především vitamin C (říká se, že jedna porce vařené brokolice zajišťuje polovinu denní dávky vitaminu C), ale nachází se tu i betakaroten (který je prekurzorem vitaminu A) a dále vitamin E. Tyto vitaminy působí právě jako antioxidanty a ničí škodlivé volné radikály v našem těle. Jako další vitamin se v brokolici nachází vitamin K, který je důležitý pro krevní srážlivost. Významné je též větší množství vitaminu B1 a B2. Brokolice je ale také velmi cenná pro svůj obsah kyseliny listové, která je důležitá především před otěhotněním, ale i běh
em celého těhotenství.
  • Čím tmavší barvu brokolice má, ať už zelenou nebo modrozelenou, tím více vitaminu obsahuje.
  • Pozor! Při vaření se obsah vitaminu C snižuje, proto je lepší jen povaření v páře.
  • Varování - Lidé užívající léky pro zředění krve by se měli vyvarovat větší spotřeby brokolice, mohl by se narušit účinek těchto léků.

Z minerálních látek

Jsou vysoce zastoupeny draslík a vápník, který je z brokolice velmi dobře využitelný. Z dalších minerálních látek je to hořčík, železo, síra, fosfor, selen a další. Vápník podporuje nejen stavbu kostí, pro který je znám, ale v těle zastává mnohem více důležitých funkcí.

Vláknina


Brokolice obsahuje i cennou vlákninu potřebnou pro správnou činnost střev a žaludku, čímž preventivně působí i proti závažným střevním onemocněním včetně rakoviny.
*Množství vlákniny, které brokolice obsahuje, je někdy i nevýhodou → může způsobit nadýmání. Tento problém se dá zmírnit použitím výrazného koření, ať už je to česnek, kmín, bobkový list nebo fenykl.

Na co dát pozor při nákupu brokolice

Čerstvou brokolici poznáte podle jejího zeleného až modrozeleného odstínu a při nákupu dbejte na to, aby růžice a listy brokolice nebyly povadlé ani žluté.

Info o brokolici čerpáno z Vaříme dětem
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama